Auton korin korroosionesto
Autonvalmistajat tai maahantuojat eivät enää tee perinteistä korroosionsuojausta. Sen sijaan valmistusvaiheessa tehdään erilaisia pintakäsittelyjä, kuten kuumasinkitys, pohjamaalaukset, pintamaalaukset ja pvc-pinnoitukset. Vastuu auton varsinaisen korroosiosuojauksen tekemisestä on siirretty auton omistajalle.
Suomen erityisolosuhteet
Lähes poikkeuksetta voidaan todeta, että yksinään edellämainitut pintakäsittelyt ovat Suomen ajo-olosuhteisiin täysin riittämättömät. Teiden runsas suolaus sekä suuret lämpötilanvaihtelut aiheuttavat auton korin ja alustarakenteiden ennenaikaisen ruostumisen. Autonvalmistajien 6–12 vuoden puhkiruostomattomuustakuu ei takaa auton ruosteettomuutta. Kaikilla automerkeillä auton oma koritakuu edellyttää määräajoin tehtyä alustan pesua ja huolto-ohjelman mukaisia tarkastuksia ja mahdolliset korjaukset asiakas teettää omalla kustannuksellaan. Yleisesti auton koritakuu ei kata vaurioita, jos ne ovat aiheutuneet suolan, veden tai kiveniskujen johdosta.
Auto kannattaa käsitellä uutena
Ruosteenestokäsittelyn teho on parhaimmillaan silloin, kun auto on uusi ja käsiteltävät pinnat ovat puhtaat, kuivat ja hyväkuntoiset. Paras tulos saavutetaan teettämällä ruosteenestokäsittely autolle ennen auton käyttöönottoa ja viimeistään alle kahden vuoden ikäisenää SFS-laatuvalvotussa Tectyl erikoisliikkeessä. Myös vanhemman auton käsittely kannattaa, sillä nykyaikaiset ruosteenestoaineet pystyvät oleellisesti hidastamaan jo alkaneen ruostumisen.
Korinhoito on tärkeä osa auton huoltoa
Melutason lisääntyminen henkilöautoissa on tunnustettu ongelma varsinkin uusien autojen suhteen. Kasvava rengasleveys ja vannekoko vain pahentavat ongelmaa. Kaikkien automerkkien ja -mallien valmistuksessa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota tähän ongelmaan. Tectyl tuo nyt jälkimarkkinoille suunnatut NOISE STOPPING-käsittelyt. Tectyl NOISE STOPPING perus- ja alustakäsittely suoritetaan sisätiloja purkamatta auton alustaan ulkopuolelta (takakontin osalta rakenteen mukaan joko sisä- tai ulkopuolelta). Erikoiskäsittelyssä alustan lisäksi käsitellään ajoneuvon sisätiloja vaimennusmatoilla. Tectyl NOISE STOPPING -erikoiskäsittely soveltuukin erityisesti vaativan autohifiharrastajan tarpeisiin.