Jo useita vuosia Suomessa myytyjen uusien autojen ainoa ruostumista ehkäisevä käsittely on ollut autotehtaan tekemät suojaustoimenpiteet.
Autotehtaan myöntämä ruostumattomuustakuu ei todellakaan merkitse sitä, ettei autosi ruostuisi. Joillakin automerkeillä ruostumattomuustakuu edellyttää auton huoltokirjan katkeamatonta täyttämistä.
Uudetkin autot ruostuvat, ja jopa takuuaikana. Pitkä koritakuu ei estä ruostumista. Ruosteelle herkimmät kohdat ovat korin pistehitsatut saumat lokasuojissa ja kynnyskoteloissa sekä ovien saumapinnat.
Näissä käsittelyissä on yllättävän suuria eroja saman merkin eri mallien kuin myös eri automerkkien kesken. Lähes poikkeuksetta on kuitenkin voitu todeta, että yksinään tämä käsittely on Suomen ajo-olosuhteisiin täysin riittämätön.
Ohut sinkki- tai pvc-pinnoite antaa useissa tapauksissa vain lyhytaikaisen suojan ruostumista vastaan. Pinnoitettujen materiaalien käytön lisääntyessä useat autonvalmistajat eivät käytä ruosteenestoaineita korin kotelorakenteissa.
Joustava korirakenne ja metallin reagoiminen lämpötilan vaihdoksiin aiheuttavat maalipintaan ja pvc-muoviin huokosia ja hiushalkeamia, joiden kautta kosteus, tiesuolat, lika ja ilmansaasteet pääsevät vaurioittamaan metallipintaa.
Autotehtaiden myöntämät ruostumattomuustakuut kattavat lähinnä valmistus- ja materiaalivirheitä. Tiesuolan ja sorateiden kuluttavaa vaikutusta ne eivät koske.
Vain maahantuonnin jälkeinen, ammattitaidolla tehty ruosteenestokäsittely voi ehkäistä tehtaan tekemän suojapinnan vaurioitumista ja varmistaa näin autokorille suunnitellun turvallisuuden säilymisen. Ruosteenestoaineen teho on parhaimmillaan silloin, kun käsiteltävät pinnat ovat puhtaat, kuivat ja hyväkuntoiset.
Siksi saavutat parhaan tuloksen teettämällä ruosteenestokäsittelyn autollesi heti maahantuonnin jälkeen ja viimeistään alle kahden vuoden ikäisenä SFS-laatuvalvotussa TECTYL-erikoisliikkeessä.